Punkt pierwszy – analiza rynku
Pozycjonowanie strony przede wszystkim należy zacząć od zbadania obecnego rynku produktów i stron internetowych pokrewnych do naszej pod kątem słów kluczowych. Chodzi tu o przeanalizowanie, jakie wyrażenia występują na stronach firm konkurencyjnych – czy to w meta-tagach, opisach usług, kategorii czy samych produktów. Kiedy zbierzemy już odpowiednią listę, możemy przejść do punktu drugiego.
Punkt drugi – dopasowanie słów do strony
Po zbadaniu rynku pod kątem słów kluczowych, kiedy posiadamy już pojęcie, jakich wyrażeń używa konkurencja i co jest najczęściej wyszukiwane przez użytkowników internetu, należy porównać niniejsze słowa do naszej oferty i oczekiwań. Jeżeli firmy konkurencyjne używają bowiem sformułowań typu "tanie bluzki damskie", lecz nasz asortyment choć posiada bluzki damskie, to w wyższych, niż standardowych cenach, sformułowanie "tanie bluzki" może nie być trafne i niepotrzebnie wprowadzać w błąd – użytkowników, czy też robotów wyszukiwarek internetowych.
Punkt trzeci – analiza konkurencyjności wyrażeń
Kiedy zbadamy już rynek produktów, usług czy stron internetowych firm konkurencyjnych, dobierzemy odpowiednie słowa do strony i naszych oczekiwań, należy sprawdzić, które z nich posiadają największą, a które najmniejszą konkurencyjność.
Osiągnąć można to poprzez zwyczajne wpisanie w pole wyszukiwarki internetowej Google badanego słowa oraz sprawdzenie, jak dużo pojawi się wyników.
Niniejszy zabieg umożliwi ustanowić hierarchię wyrażeń, według której będziemy wiedzieli, które frazy wymagają więcej, a które mniej pracy, na których bardziej, a na których mniej trzeba się skupić, co pozwoli na lepsze rozplanowanie mocy przerobowych, w konsekwencji wpływając pozytywnie na optymalne pozycjonowanie stron internetowych.